Till senaste kommentaren

Leverantörsfakturor slår inte igenom i bokföringen

Hej! Jag undrar vad jag kan ha missat om leverantörsfakturorna inte slår igenom i bokföringen?
De har uppdaterats efter registrering och ligger i reskontran, men om jag tar fram en verifikationslista så finns det inget där. Jag har testat att omuppdatera reskontran men det löste inget. Förstår att jag har missat någon inställning eller så, men kan inte se vad.
Helen

Kommentarer

  • Hej Helen!

    Det finns två inställningar som kan göra så att fakturorna inte blir bokförda:

    1. Kolla så det är inställt att det ska bokföras automatiskt från leverantörsreskontran. Det gör du under Arkiv - Företagsuppgifter - Leverantörsreskontra.


    Om denna ruta inte är ibockad borde du ha en bokföringsorder på fakturorna under Utskrift - Bokföringsorder som du kan skicka in till bokföringen som en verifikation.

    2. Kolla så företaget är inställt på faktureringsmetoden (om de ska ha det). Det gör du under Bokföring - Uppläggning - Momsuppgifter.


    Om det är så att ditt företag har Kontant/Bokslutsmetoden så blir fakturorna bokförda när du registrerar en betalning och uppdaterar den.


    Är denna inställning fel så det är inställt på Kontantmetoden men det ska vara Faktureringsmetoden behöver du byta metod och sedan bokföra upp fakturorna manuellt. Du kan ta ut journalerna för att kolla hur de ska bokföras.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.